euskaraespañol

UJI eta UPV/EHUren ikerketa batek azpimarratu du digitalizazioak erantzun erregulatzailea eskatzen duela

Ikerketaren arabera, digitalizazioak aukera ekonomiko berriak ireki ditu, baina funtsezko azpiegituretarako sarbidean ere desberdintasunak sortu ditu, hala nola, zuntz optikorako sarbidean

  • Albisteak

Lehenengo argitaratze data: 2025/04/23

Streaming plataformek hazkunde esponentziala izan dute | Argazkia: UPV/EHU

Jessica Izquierdo Jaume I Unibertsitateko irakasleak eta Juan Carlos Miguel de Bustos UPV/EHUko irakasleak Communication, media and internet concentration in Spain, 2019-2022 txostena egin dute Espainiako kontzentrazio mediatikoari eta Internetari buruz. Azterketa Global Media International Project (GMICP) ikerketa-proiektuaren barruan dago, eta agerian uzten du media- eta telekomunikazio-industriak % 6,04 egin duela gora, batez ere streaming plataformen, online publizitatearen eta bideo-jokoen hazkunde azkarrak bultzatuta. Beste sektore tradizionalago batzuek, hala nola prentsak, irratiak eta telebistak, geldialdiaren eta gainbeheraren zantzuak dituzte.

Txostenak azpimarratzen duenez, Espainiako telekomunikazioen eta plataforma digitalen sektoreko kontzentrazio handiak lehiarako eta aniztasun mediatikorako erronkak planteatzen ditu, eta horrek erantzun erregulatzailea eskatzen du: "Digitalizazioak aukera ekonomiko berriak ireki ditu, baina, era berean, desberdintasunak sortu ditu funtsezko azpiegituretarako sarbidean, hala nola zuntz optikorako sarbidean, Espainiako etxeen % 85ean instalatua dagoen arren, oraindik ere arrakalak ditu landa-eremu batzuetan".

Online bideo-zerbitzuek hazkunde esponentziala izan dute, % 189,1eko handiagotzearekin 2019tik 2022ra. Publizitate digitala + % 49,5, bideo-jokoak + % 36 eta lineako musika + % 24,2 handitu dira. Eskariaren araberako edukiaren araberako erabiltzaileen lehentasunak merkatua birdefinitu du, Netflix, Amazon Prime Video eta Disney+ bezalako erraldoien posizioa sendotuz.

Aldiz, telekomunikazioen sektore tradizionalek lekua galdu dute: hari gabeko zerbitzuengatiko diru-sarrerak % 11,7 jaitsi ziren, eta linea finkokoak, berriz, % 28,7. Segmentu horren barruko salbuespen bakarra Interneteko hornitzaileen % 12,4ko hazkundea da, konexio azkarragoen eskariak bultzatuta.

Dibertsifikazio digitala gorabehera, txostenak ohartarazi du merkatu-kontzentrazioak handia izaten jarraitzen duela funtsezko sektoreetan. Telebista linealak, eraldatzen ari bada ere, Mediaset, Atresmedia eta RTVE buru dituen oligopolioa mantentzen du. Prentsan, Vocento, Unidad Editorial eta Prisa taldeak nagusi dira hedabideen panoraman, eta irratia, berriz, Prisa (Cadena SER) eta Ábside Media (COPE) konglomeratuek kontrolatzen dute.

Interneten sektorean, Google eta Meta teknologia erraldoiek boterea biltzen jarraitzen dute funtsezko arloetan, hala nola publizitate digitalean eta sare sozialetan. Era berean, telekomunikazioen merkatuan Telefónica, Orange, Vodafone eta MásMóvil dira oraindik nagusi, eta horien fusioak sektoreko lehia berrantolatu du 2024an.

Ikerketak ondorioztatzen duenez, Espainiako industria mediatikoaren etorkizuna berrikuntza eta lehia orekatzeko duen gaitasunaren araberakoa izango da, aro digitalean ekosistema anitza eta iraunkorra bermatuz.